Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Polskie porty morskie z ciągłym rozwojem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UTK

Podziel się ze znajomymi:

Urząd Transportu Kolejowego przedstawił raport dotyczący przewozów intermodalnych w pierwszym półroczu 2025 roku. Część dokumentu została poświęcona sytuacji z polskimi portami morskimi i ich udziałem w przeładunkach kontenerowych. Jak sobie radziły przez ostatnie pół roku?

Jak informuje UTK, porty w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie–Świnoujściu w I półroczu 2025 r. zwiększały przepustowość terminali kontenerowych, co wskazuje, że chcą się rozwijać.

W pierwszym półroczu tego roku polskie terminale kontenerowe zanotowały wzrost przeładunków średnio o 20,72 procent. Największy przyrost był w Porcie Gdańsk, gdzie obsłużono o 220 685 TEU więcej niż w analogicznym okresie 2024 r., co oznacza wzrost o 20,56 proc.

– Taki wynik był możliwy, ponieważ m.in. rozpoczął działalność nowy terminal T3, a sojusze Gemini (statek Api Bhum) i Premier Alliance (MSC Rose) wprowadziły nowe serwisy – czytamy.

Port Gdynia odnotował dwucyfrowy wzrost – przeładunki zwiększyły się tam o 19,18 proc. (czyli o 86 307 TEU). To z kolei związane było z zakończeniem pierwszego etapu modernizacji Nabrzeża Helskiego, z którego korzysta terminal BCT.


Z kolei w Porcie Szczecin–Świnoujście przeładunki kontenerowe wzrosły aż o 46,11 proc. (czyli o 15 790 TEU). Głównym czynnikiem tego wzrostu było natomiast uruchomienie linii Eimskip, którą obsługuje terminal OT Port Świnoujście.

– Port Gdańsk pozostaje zatem liderem na Bałtyku w przeładunkach kontenerów , a rosnąca liczba połączeń kolejowo-morskich uruchamianych z wykorzystaniem polskich portów morskich wraz z portami Skandynawii i zachodniej Europy, a nawet Stanami Zjednoczonymi pozwala częściowo zrekompensować potencjalne ograniczenia w transporcie lądowym ze wschodu. Kierunki te są kolejną alternatywą dla niepewnej sytuacji związanej z obsługiwaniem transportu intermodalnego z obszarów korytarza euroazjatyckiego i państw Europy Wschodniej i gwarantują utrzymanie dodatnich wyników przeładunkowych – podsumowuje UTK.



Porty morskie są natomiast drugim kierunkiem pośród głównych relacji intermodalnych na kolei w Polsce. Kierunek Gdynia Port – Stara Wieś obok Kutna obsłużył ponad 270 pociągów w każdą stronę, a Gdańsk Port Północny – Stara Wieś odpowiednio 225–233 pociągi. Średni dystans tych tras wynosi ok. 325–350 km, co dobrze wpisuje się w model przewozów intermodalnych, gdzie kolej przejmuje średnie i dłuższe odcinki, zapewniając szybki dowóz kontenerów z portów do centralnych magazynów i terminali.

– Silna pozycja portów bałtyckich – Gdańska i Gdyni – pokazuje, że rozwój infrastruktury morskiej i kolejowej idzie w parze i ma potencjał dalszego wzrostu. W kolejnych latach kluczowe będzie zwiększanie przepustowości linii kolejowych na osi północ–południe oraz poprawa interoperacyjności terminali, tak by Polska mogła w pełni wykorzystać swoje położenie w europejskiej sieci TEN-T – tłumaczy Urząd Transportu Kolejowego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bliżej budowy S17 Krasnystaw – Izbica. Kluczowy wniosek złożony

Drogi i autostrady

Bliżej budowy S17 Krasnystaw – Izbica. Kluczowy wniosek złożony

Redakcja 13 października 2025

LOT „głośniejszy” na Heathrow

Biznes i przemysł

LOT „głośniejszy” na Heathrow

Mateusz Kieruzal 14 października 2025

Mazowieckie. Będzie rozbudowa drogi wojewódzkiej. Siedem ofert na dokumentację

Drogi i autostrady

Zobacz również:

CLIP Intermodal chce mieć więcej wagonów

Intermodal i logistyka

CLIP Intermodal chce mieć więcej wagonów

Damian Kelman 07 października 2025

Nowe połączenie intermodalne w ofercie FM Logistic

Intermodal i logistyka

Nowe połączenie intermodalne w ofercie FM Logistic

FM Logistic 01 października 2025

Francuski gigant morski stawia na kolej

Intermodal i logistyka

Francuski gigant morski stawia na kolej

Damian Kelman 23 września 2025

Pozostałe z wątku:

Bliżej budowy S17 Krasnystaw – Izbica. Kluczowy wniosek złożony

Drogi i autostrady

Bliżej budowy S17 Krasnystaw – Izbica. Kluczowy wniosek złożony

Redakcja 13 października 2025

LOT „głośniejszy” na Heathrow

Biznes i przemysł

LOT „głośniejszy” na Heathrow

Mateusz Kieruzal 14 października 2025

Mazowieckie. Będzie rozbudowa drogi wojewódzkiej. Siedem ofert na dokumentację

Drogi i autostrady

Zobacz również:

CLIP Intermodal chce mieć więcej wagonów

Intermodal i logistyka

CLIP Intermodal chce mieć więcej wagonów

Damian Kelman 07 października 2025

Nowe połączenie intermodalne w ofercie FM Logistic

Intermodal i logistyka

Nowe połączenie intermodalne w ofercie FM Logistic

FM Logistic 01 października 2025

Francuski gigant morski stawia na kolej

Intermodal i logistyka

Francuski gigant morski stawia na kolej

Damian Kelman 23 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij